Elektromobil je alternativa. Ale považoval bych za zvrhlé, kdyby je museli mít úplně všichni, míní majitel autodromu Zajíček

12. duben 2024

Josef Zajíček je předsedou představenstva Autodromu Most, teď ho baví veteráni. Benzín u nich doma voněl vlastně stále, protože i jeho otec jezdil v 70. letech rallye ještě se Škodou 100. „Automobilový sektor mi tak byl šitý na míru, jak se říká. Uměl jsem se v tom pohybovat, takže jsem rozjel v oboru podnikání a také se mi dařilo. Vydělávali jsme peníze, měli jsme investory, mohli jsme stavět apod. Ale jak šel čas, tak nás začaly škrtit globální trhy i ekonomika,“ říká.

„Pravidla, která tady dnes jsou ze strany automobilek nastaveny, tak už nejsou k žití. Nebo to řeknu ještě jinak: K žití to je, ale není to k rozvoji podnikání. Proto jsem tuto svou aktivitu ukončil a věnuji se něčemu jinému,“ vysvětluje v pořadu Hovory.

Čtěte také

Automobilky totiž tak „tlačí“ na subdodavatelské firmy, že už nemůžou mít žádné zisky a navíc je tady „levná“ Čína, tvrdí Zajíček.

„Různé komponenty a náhradní díly se vozily z Číny. My v Evropě ale musíme dodržovat nejrůznější pravidla, což také stojí peníze. A když podnikatel nemá potřebné zisky – aby mohl obnovit technologický park, vozový park, modernizovat budovy, tak pak je mi líto. Víc už jsem nemohl a věnuji se něčemu jinému.“

Přitom se podle Zajíčka automobilovému průmyslu u nás dařilo, a to už od dob první republiky. „Dokonce, i když tady byli komunisti, tady se dařilo. Tedy s omezenými možnostmi, ale vyráběla se kvalita a zajímavé finální výrobky, které se exportovaly do celého světa,“ popisuje.

Problém je prý i v tom, že Česko má málo firem, které vyrábí finální výrobky, většina jsou jen subdodavatelé. „A to je špatné a už se to nedalo ,udýchat‘,“ přiznává.

Elektromobilita?

Pro celé odvětví tak v tuto chvíli existují dvě hrozby: elektromobilita a Čína.

Čtěte také

„Jsem docela zvědavý, jak tohle dopadne. Také občas jezdím elektrickým vozem, protože v Praze máme ještě do konce roku parkování zdarma. Ale mít tady jako alternativu pouze elektromobil, tak to mi přijde špatná cesta.“

„Ať si každý zákazník vybere podle toho, kam a jak potřebuje jezdit, nebo koho potřebuje obsloužit. Elektromobilita vypadá jako dobrá alternativa, ale že by to musel být nějaký diktát, podle kterého by nic jiného na našich silnicích být nemohlo, tak to už mi přijde zvrhlé.“

„Politici nám říkají, ať to vezmeme jako výzvu. Ale když podnikatel nemá zisky, nepůjčí mu ani žádná banka. Kdyby se třeba rozhodl, že zavřel fabriku na výfuky a otevře třeba na baterky nebo další komponenty elektromobilů,“ vysvětluje Josef Zajíček.

Čtěte také

Ve svém Autodromu Most pořádá začátkem května vytrvalostní jízdu automobilových veteránů Oldtimer Express. Posádky 43 historických vozidel zamíří z Prahy do Atén, v olympijském roce míří symbolicky pro olympijský oheň.

Proč není Zajíček optimistou, když je řeč o budoucnosti automobilového průmyslu v Česku? Jak jeho vztah k autům ovlivnil fakt, že pochází z Mladé Boleslavi? A jak se podniká se závodní dráhou a polygonem? Poslechněte si celé Hovory Petra Šimůnka v audiozáznamu.

autoři: Petr Šimůnek , lup
Spustit audio

Související